لزوم تهیه چک لیست نظارتی در شهرداری زنجان برای تسهیل سرمایهگذاری
معاون عمراني استاندار زنجان با اشاره به اینکه چک لیست نظارتی در شهرداری زنجان به منظور تسهیل در روند سرمایهگذاری باید تهیه شود گفت: هدر رفت زمان هر سرمایهگذار در واحدهای مختلف شهرداری باید احصا شود.
معاون عمراني استاندار زنجان با اشاره به اینکه چک لیست نظارتی در شهرداری زنجان به منظور تسهیل در روند سرمایهگذاری باید تهیه شود گفت: هدر رفت زمان هر سرمایهگذار در واحدهای مختلف شهرداری باید احصا شود.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر زنجان ، جواد رحمتی در نشست آشنایی سرمایهگذاران و معرفی پروژههای سرمایهگذاری شهرداری زنجان با بیان اینکه موضوع سرمایهگذاری در شهر زنجان از دو سال پیش به صورت جدی دنبال میشود، اظهار داشت: با توجه به خروجیهای احصا شده از برنامههای سرمایهگذاری دریافتیم که درک درستی از این مقوله در شهر وجود نداشته و باید نشستهایی با سرمایهگذاران برگزار شود.
معاون عمرانی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه سازمان سرمایهگذاری در سال 84 برای نخستین بار در شهر تهران تشکیل شد، عنوان کرد: هدف از ایجاد این سازمان جداسازی موضوع سرمایهگذاری از بدنه شهرداریها بوده است.
وی با اشاره به اینکه در عصر کنونی همانند سالهای گذشته نمیتوان شهر را از محل منابع درآمدی حاصل از صدور عوارض، پروانه و خدمات به مردم اداره کرد، افزود: همه استانداردسازیهای مورد نیاز در شهر را نمیتوان با اعتبارات شهرداری فراهم کرد.
رحمتی با بیان اینکه از گذشته تاکنون روش مشارکت مدنی در سرمایهگذاریهای بین مردم مطرح بود، تصریح کرد: روش مشارکت مدنی با شهرداری و نحوه انجام آن برای سرمایهگذاران باید تدوین میشد.
وی به تدوین روشهای مختلف برای سرمایهگذاران به منظور مشارکت با شهرداری برای انجام پروژههای مورد نیاز اشاره کرد و یادآور شد: در یکی از روشهای مورد نظر زمین و عوارض پروژه از شهرداری و هزینه ساخت از سوی سرمایهگذار تامین میشود.
معاون عمرانی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه زمینهای مورد نظر برای انجام پروژههای متعدد احصا و بارگذاریهای لازم انجام شده است، بیان کرد: در صورت درخواست سرمایهگذار پروژه مورد نظر، در بارگذاریهای پیش بینی شده امکان تجدید نظر وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه نظرات و پیشنهادات سرمایهگذاران نیز در پروژههای مورد نظر لحاظ میشود، خاطرنشان کرد: اقتصادی بودن پروژه و رعایت چارچوبها در مدیریت شهری مد نظر است.
رحمتی با بیان اینکه پروژههای مورد احداث باید متناسب با ویژگی و ساختار مناطق مورد نظر بوده و پاسخگوی نیازهای مردم باشد، ابراز کرد: سودطلبی صرف شهر را به بوم بست میکشاند.
وی به روش دوم پیشبینی شده برای انجام پروژهها به صورت مشارکتی اشاره کرد و گفت: زمین از شریک و عوارض از شهرداری روش دیگر پیش بینی شده برای مشارکت با سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
معاون عمرانی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه برخی از پروژهها امکان واگذاری به بخش خصوصی را نداشته و باید به روش حاکمیتی مدیریت شود، خاطرنشان کرد: در پروژههای سرمایهگذاری شهرداری زنجان نیز ساخت میادین مختلف میوه و ترهبار از جمله آنها است.
وی با اشاره به اینکه در پروژههایی که باید به روش حاکمیتی مدیریت شود پیشنهاد بهرهبرداری مطرح است، عنوان کرد: به منظور تامین سرمایه لازم برای به سرانجام رساندن پروژهها تمهیدات لازم برای پیش فروش در نظر گرفته شده است.
رحمتی با بیان اینکه روش پیش فروش در شهرهای بزرگ کشور موفق عمل کرده است، بیان کرد: بر پایه همین روش بیش از 120 هزار میلیارد ریال قرارداد برای پروژههای سرمایهگذاری در شهرداری تهران وجود دارد.
در ادامه اين مراسم رئیس شورای شهر زنجان گفت: شورا و شهرداری با تمام توان برای تسهیل در روند سرمایهگذاری و مشارکت بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام میدهند.
سعيد اميدي با تاکید بر اینکه تضمینهای بانکی برای سرمایهگذاران پرهزینه است، ابراز کرد: موانع موجود در این مسیر باید برطرف شده تا رغبت سرمایهگذاران برای انجام پروژههای مشارکتی با شهرداری افزایش یابد.
وی با تاکید بر نتیجه برد - برد مشارکت سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای شهری زنجان اضافه کرد: ارتقای کیفیت خدمات شهری و انتفاع مالی سود مشارکت برای طرفین در طرحهای سرمایهگذاری محسوب میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اذعان به مناسب نبودن فضای عمومی شهرداری زنجان برای استقبال از سرمایهگذاران تصریح کرد: مراحل صدور پروانه کار در شهرداری زنجان مشکلات عدیدهای دارد که نیازمند بازبینی است.
امیدی با تاکید بر تسهیل روند اداری صدور پروانه کار در شهرداری زنجان افزود: شورای شهر و شهرداری باید برای این مهم برنامه عملیاتی طراحی و اجرا کنند.
وی با تاکید بر جدید بودن موضوع انجام پروژههای مشارکتی بین سرمایهگذار بخش خصوصی و شهرداری زنجان ادامه داد: آغاز هر کاری همواره مشکلاتی دارد که باید برای حل آن برنامهریزی و تعامل وجود داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در پاسخ به صحبتهای حاضران جلسه در مورد بروز مشکل برای پروژههای مشارکتی گفت: باید قبول کرد پروژههایی که روند اداری و تصویب شورای اسلامی شهر را داشته باشند معمولا در بازرسی با مشکل مواجه نمیشوند.
امیدی صدور پروانه را از تبصرههای تکلیفی در شهرداری زنجان برای پروژههای مشارکتی دانست و ابراز کرد: باید به قوانین موجود و مصوب در اجرای پروژهها عمل شود.
وی بر لزوم تشکیل جلسه ویژه برای بررسی روند صدور پروانه در شهرداری زنجان تاکید کرد و گفت: در بررسیهای انجام شده بارها ثابت شده است که روند صدور پروانه در شهرداری زنجان به دلایل به واقع پیش پا افتاده با اخلال مواجه میشود.
شهردار زنجان در اين جلسه از اعلام فراخوان انتشار آگهی برای پنج پروژه عمران شهری در زنجان خبر داد و گفت: همه این پروژهها در نقاط ثقل جمعیتی قرار دارند و دارای توجیه اقتصادی هستند.
حبيب يگانه با بیان اینکه پیش از این چهار پروژه سرمایهگذاری شهرداری به فراخوان عمومی گذاشته شده بود که به دلیل عدم استقبال سرمایهگذاران این پروژه با اصلاحات مجدد دوباره به فراخوان گذاشته شد، ابراز کرد: دومین فراخوان با رویکرد جدید و اصلاح ابهامات مورد نظر سرمایهگذاران انجام شد.
وی راهکار ایجاد درآمدهای پایدار شهری را حرکت به سمت سرمایهگذاریهای مشارکتی دانست و ادامه داد: شهرداری زنجان در قبال ارائه زمین و حذف عوارض صدور پروانه در پروژهها مشارکت میکند.
شهردار زنجان با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی در اجرای پروژههای به فراخوان گذاشته شده بیش از اینکه بحث درآمدزایی مطرح باشد رونق اقتصادی در شهر است، تصریح کرد: چند پروژه نیز در مراحل بعدی در نظر گرفته شده که بیشتر پروژهها رفاهی، خدماتی و تجاری هستند.
وي درآمدزایی و ایجاد اشتغال را از دیگر رویکردهای شهرداری در طراحی اجرای پروژههای مشارکتی در سطح شهر زنجان اعلام کرد و گفت: شهرداری همه شرایط را برای عملیاتی کردن پروژههای مشارکتی فراهم کرده است.
نویسنده:Saatchi -- تعداد بازدیدکنندگان: تعداد بازدیدکنندگان: 3610